Pravidla (Rules) jsou nejdůležitější část aplikace. Zde definujete, jakým způsobem aplikace projde váš model a jaké položky vytvoří do výkazu.

Kapitoly

Správa kapitol je první stránka, kterou po kliknutí na záložku Rules uvidíte. Pokud se do Rules vracíte, zobrazí se detail poslední otevřené kapitoly.

Kapitoly slouží k uživatelskému uspořádání pravidel. Čím lépe si kapitoly navrhnete, tím lépe se budete v projektu orientovat. Doporučujeme jít podle věcných oblastí tak, aby všechna související pravidla byla právě v jedné kapitole. Například, pro všechna pravidla týkající se zdí vytvořte kapitolu Zdi. Na obrázku výše vidíte dobrý příklad základního rozdělení.

Kapitoly můžete snadno zakládat, upravovat, kopírovat, mazat a měnit jejich pořadí pomocí funkčních tlačítek vpravo. Výpočet je ovlivněn jen pořadím kapitol, respektive pořadím pravidel uvnitř jednotlivé kapitoly. (První pravidlo v první kapitole se aplikuje jako první, poté druhé pravidlo z první kapitoly a tak dále.)

Novou kapitolu přidáte tlačítkem Add chapter. Hotové kapitoly z jiných projektů si můžete zkopírovat tlačítkem Add chapter from project. Pak jen vyberete projekt a kapitolu, kterou chcete zkopírovat.

Pravidla zobrazíte rozkliknutím vybrané kapitoly z levého sloupce, nebo klikem na název kapitoly v jejich přehledu.

Pravidla

Výměry se vypočítají podle toho, jak nastavíte pravidla.

Správa pravidel ve Forgee Budget

Pravidlo vytvoříte tlačítkem Add Rule.

Povinný je jen název, ale pro lepší orientaci doporučujeme vyplnit všechny dostupné informace.

Pravidlo se skládá z několika sekcí. Hlavní formulář pro úpravu pravidla definuje jeho zařazení do kapitoly, název, finalitu, poznámku, hlavní filtrovací podmínku a vzorce pro výpočet množství (Formulas).

Filtrovací podmínka

Filtrovací podmínka říká, se kterými elementy modelu pravidlo pracuje. Na obrázku vidíte příklad pro všechny nosníky. 

Při psaní podmínek můžete použít našeptávač, který po zadání znaku “$” zobrazí dostupné atributy (výška, délka apod.).

Formální správnost zápisu potvrdí aplikace zeleným rámečkem kolem dané podmínky. Po uložení pravidla můžete zkontrolovat filtrovací podmínku ve výpisu nalezených elementů.

Příklady filtrovacích podmínek

$’type’=“IfcWall“, U textových atributů můžete porovnávanou hodnotu použitím uvozovek u atributu a operátorem =
$’props.Width’=1100Číselné atributy můžete porovnávat rovnou bez uvozovek.
$’props.Width'<=100U číselných atributů můžete využít i porovnávací operátory <,<=,=,=>,>
$’type’=/IfcWindow/U textových operátorů můžete používat regex syntaxi
$’type’=/IfcW.*/Filtrování podle použitého prvního písmena (příklad najde typy IfcWall i IfcWindow)

Vzorce množství

Vzorec množství říká, jaké rozměry se z elementu převezmou do položek výkazu. Na příkladu na obrázku si pro každou zeď spočítáme její počet, objem a plochu.

I tady můžete využít našeptávač zadáním znaku “$”. Našeptávač je omezen na číselné atributy a načítá je z aktuálně vyfiltrovaných elementů (záložka Elements).

Pokud není správně filtrovací podmínka (nebyly nalezeny žádné elementy), nebo pokud element nemá žádné číselné atributy, našeptávač nic nezobrazí.

Formální správnost vzorce indikuje zelený rámeček; červený znamená, že je ve vzorci chyba. Věcnou správnost zadaného vzorce můžete zkontrolovat ve výpisu elementů v záložce Results. Pro každý element se zobrazí všechna vypočtená množství.

Pro vypočtená množství si můžete po rozkliku zobrazit jejich detail.

Data se načítají z výsledku a aktualizují se při přepočtu výsledku/resultu.

Příklady vzorce množství

1Konstanta – například pro počet prvků
„$props.Height“Atribut elementu – převezme se jeho číselná hodnota z modelu
„$props.Width“/1000Vzorec pro jednoduchý převod z milimetrů na metry
„$props.Volume“ * 1,15Vzorec pro navýšení objemu o 15 %
2*(„$props.Width“ + „$props.Height“)Vzorec – příklad pro výpočet obvodu.
Můžete použít libovolné matematické operace včetně závorek.

Položky

Druhá část pravidel jsou položky. Ty říkají, jaké položky se z nalezeného elementu vytvoří ve výkazu.

Položky přidáte tlačítkem Add item. Formulář položky je velice jednoduchý.

Pro každou položku zadáváte její kód, popis, vzorec pro množství a měrnou jednotku. Můžete si zapsat i jakoukoli poznámku.

Funkčnost vybraného vzorce pro množství vidíte ve výpisu položek.

Rozklikem množství (Quantity) položky si pak zobrazíte detail, ze kterého zjistíte podíl jednotlivých elementů na celkovém množství.

Tlačítkem View zobrazíte konkrétní element v záložce Model a porovnáte vzorec s konkrétními atributy. Data se načítají z výsledku a aktualizují se při přepočtu resultu. Přepočet provedete v záložce Results kliknutím na tlačítko Recalculate result.

Přehled elementů

Třetí část pravidla je kontrola elementů. Klikem na záložku se zobrazí nalezené elementy.

Záložka Elements zobrazí všechny elementy, které pravidlo v modelu našlo bez ohledu na ostatní pravidla. Přehled se aktualizuje vždy při změně filtrovací podmínky.

U těchto elementů zkontrolujete jejich počet, druh, a jestli dobře funguje filtrační podmínka. K tomu využijete i tlačítko View, které vám daný element i s atributy ukáže v modelu. Taky si můžete zkontrolovat vypočtené rozměry elementu, abyste si potvrdili správnost definice vzorce pro množství.

Záložka Results zobrazí všechny elementy, které pravidla zpracovala do výsledného výkazu výměr. Hlavní rozdíl v počtu řádků oproti záložce Elements je kombinace s jinými pravidly. Přehled se načítá z výsledku a je aktualizován při přepočtu resultu.

Další funkce jsou stejné jako v záložce Elements.

Kombinace pravidel

Ve formuláři pravidla můžete zvolit jeho konečnost (isFinal). To způsobí, že všechny elementy, které toto pravidlo zpracuje, se do dalších pravidel už nedostanou.

Vizuálně tato pravidla poznáte podle silné tlusté čáry na spodním okraji.

To vám umožňuje elementy postupně odebírat a rozpoznat ty, které ještě musíte zpracovat.

Guideline

Guideline (GL) slouží ke sdílení principů zpracování modelu. Projektantovi tak například ukážete, které atributy zpracováváte a jaké položky generujete. Do GL se propisují veškeré poznámky z aplikace. 

Guideline naleznete v levém menu v záložce Rules.

Nad samotným textem jsou tři tlačítka:

  • Download HTML slouží ke stažení formátované GL pro další zpracování v textovém editoru – doplnění titulní strany, firemních log, obrázků, zápatí, formátovací styly do firemních barev (např. pomocí MS Word). Tento formát může sloužit i pro komunikaci a revize GL při průběžném zpracování projektu.
  • Upload PDF umožňuje nahrát finálně naformátovanou GL zpátky k projektu.
  • Download PDF stáhne vámi naformátovanou GL.

Text GL se generuje po kapitolách. V každé kapitole vypíše všechny použité atributy, generované položky a poznámky z pravidel. GL se automaticky generuje při každém zobrazení, je tedy stále aktuální. GL doporučujeme formátovat až poté, co je celý projekt hotový. Formátování se totiž nezachová.